torsdag25 april

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Starta din prenumeration

Prenumerera

Medieval

Cidervarumärket lanserar "riktiga" barfotaskor

Publicerad: 9 april 2019, 08:54

Carlsberg har gjort sig kända för sin innovativa produktutvecklibg. Nu lanserar cidervarumärket Somersby en begränsad upplaga odlade sandaler som låter dig kännna gräset mellan tårna.


ART

Andreas Rågsjö Thorell

andreas.thorell@resume.se


Under Fotbolls-VM förra sommaren släppte Carlsberg en "ölkaviar". En i raden av pr-drivna produktlanseringar som varumärket rullat ut de senaste åren. Nu har bolagets cidervarumärke Somersby där användarna får smaka på känslan av att gå barfota, utan att gå barfota. Aktiviteten går hand i hand med konceptet "Isn ́t that wonderful" som lanseras under våren.

– Vi ville hitta ett sätt att erbjuda hopp om våren innan den är här. Att unna sig en välkyld, alkoholfri Somersby cider är ett sätt. Att gå barfota i gräset är ett annat. Förutom att känslan av gräs under fötterna är fantastisk, har forskning visat att det kan medföra hälsomässiga fördelar - som minskad stress och ökade endorfinnivåer - något som verkligen välkomnas så här års. Med våra fotriktiga sandaler kan man uppleva lite vårkänslor redan nu, säger Ann Baker marketing manager Cider & RTD på Carlsberg Sverige i en kommentar.

Satsningen på konceptet "Isn ́t that wonderful" är en global och lanseras på den svenska marknaden under våren reklam- och designbyrån WDW Creative ansvarar för kampanjen i Sverige. Som ett första steg i lanseringen släpps nu Somersby Grass Slippers som är handgjorda i Sverige och släpps i en begränsad upplaga på 50 par.

Somersbys "Grass slippers" är tillverkade i helt nedbrytningsbara spillprodukter och levereras med förodlat gräs tillsammans med en skötselguide.

– Det känns jättekul att vi har fått förtroendet att vara en del av Somerbys stora satsning Isn ́t that wonderful som handlar om att med glimten i ögat kommentera vår omvärld på olika sätt. Det första steget i att tolka konceptet på den svenska marknaden resulterade i att vi nu lanserar Somersby Grass slippers och välkomnar våren med världens första riktiga barfotaskor, säger Jon Bergsman kreativ chef på WDW Creative i en kommentar.

"The Grass Slippers" kostar 1200 kronor och alla intäkter går till organisationen "Håll Sverige Rent".

Koncept och design av Somersby Grass Slippers är framtaget tillsammans med reklambyrån ODD Company

Uppdragsgivare: Ann Baker, Carlsberg Sverige
Reklam- och designbyrå: WDW Creative
Creative director: Jon Bergsman
Projektledare: Hanna Nordström & Martina Öster
Produktionsledare: Fanny Axelsson
Copywriter: Emma Zetterholm
Produktutveckling: ODD Company
PR-byrå: ODD Company

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev